Tipy na knižné darčeky



Kniha pod vianočným stromčekom je u nás niečím, čo nemôže chýbať. Ani sa nesnažím spočítať hodiny, ktoré som strávila posledné dva mesiace v kamenných či internetových kníhkupectvách. Žiaľ tohtoročná predvianočná ponuka kníh mi nejako špeciálne neulahodila. Našla som len málo kníh, ktoré ma zaujali tak, aby som ich kúpila. Žiaľ priestorové obmedzenie mojej knihovníčky ma núti premýšľať o tom, či naozaj stojí za to knihu kúpiť, alebo stačí počkať kým ju objavím v knižnici alebo si požičiam od kamarátky. Vyberám tituly, o ktorých viem, že po nich siahnem viackrát, prípadne sú tak zaujímavé, že zaujmú viacero členov rodiny. Tento raz som vyberala skôr zo starších titulov ako z vianočných noviniek. Niekoľko knižných tipov som pripravila aj pre mojich čitateľov. Možno sa niekto na poslednú chvíľu inšpiruje.





Do kategórie zdravý životný štýl som vybrala tri overené tituly. Kniha Sladkosti bez výčitiek od Tiany Jelínek obsahuje recepty na koláče a zákusky bez múky a cukru. Recepty sú z bežne dostupných surovín, návody sú zrozumiteľné a obrázky reálne. Ja túto kuchárku používam veľmi často, pričom musím povedať, že výsledok vždy chutil. Recepty sa dajú prispôsobiť a upraviť podľa vlastných požiadaviek. Dobá jedová od autorov Strunecká a Patočka je podľa mňa takou klasikou v domácej knižnici. Mám ju už dlhšie, no často sa k nej vraciam. Nie je na škodu vedieť čo sa pridáva do vody a potravín, poznať rizika očkovania, vedieť čo nám škodí v kozmetike, v domácnosti, či v životnom prostredí. Samozrejme, že sa nedajú eliminovať všetky škodlivé faktory, ale ak zredukujeme aspoň časť rizikových faktorov, určite to bude pre naše zdravie prospešné. Oceňujem, že jednotlivé kapitoly obsahujú odkazy na odborné články a štúdie. Kníh o bylinkách mám už množstvo, no Bylinkový receptár Dionýza Dugasa ma zaujal množstvo receptov. Bylinkár obsahuje tiež fotografie liečivých bylín a množstvo zaujímavých informácií o týchto bylinkách. Určite poteší každého, kto sa zaujíma o prírodu.





Hrubé romány sú skôr vhodnejšie pre klasických knihomoľov. Z tejto kategórie ma zaujala Dáma v zlatom od Anne-marie O´Connorovej. Titul nie je novinkou, no ja som ho dlhšie prehliadala, lebo som predpoklada, že ide o historický román. Po vzhliadnutí filmu, som si však vyhliadla aj knihu. Dej sa odohráva v skutočnosti s pohľadmi do obdobia prenasledovania židov. Kniha opisuje boj Marie Altmannovej o navrátenie obrazu jej tety Adele, ktorá je zobrazená na Klimtovom slávnom obraze Dáma v zlatom. Verím, že kniha bude rovnako dobrá ako film. Druhým titulom, na ktorý sa teším je Kód 7 od Jozefa Banáša. Čítala som predošlé časti a prirovnala by som ich k štýlu Dana Browna. Rozhodne niečo, čo je pútavé, zaujímavé, napínavé. Kód 7 sa podľa opisu odohráva v Bhutáne a vystupujú v ňom rovnako ako v predošlých dieloch hrdinovia Kumari a Michal. Autor je zárukou pútavého čítania. Analfabetka, ktorá vedela počítať je vhodná pre tých, ktorým sa páči osobitý štýl písania Jonasa Jonassona. Tento kúsok mám prečítaný a pri niektorých kapitolách som sa od nej len ťažko odtrhávala. Hlavná postava Nombeko sa v románe dostane z chudobnej štvrte, kde sa stará o latríny, do domu opitého inžiniera, kde robí slúžku a napokon až do Švédska, kde sa stretne s kráľom. Na jej ceste ju sprevádza atómová bomba, ktorej sa snaží zbaviť, čo prináša viacero vtipných situácií a dialógov. Okrem samotného deja oceňujem svojský pohľad autora na udalosti vo svete od roku 1961 až po nedávnu súčasnosť.

 

Pomerne ťažko sa dá vybrať kniha pre ľudí, ktorí čítajú iba občasne, tzv. sviatočných čitateľov. Takáto kniha musí byť niečím výnimočná, vtipná, ilustrovaná, rozdelená na kratšie kapitoly. Titul Keď Hitler bral kokaín a Leninovy ukradli mozog od Gilesa Miltona obsahuje množstvo vtipných a bizardných príbehov z histórie. Niektoré som už poznala, no väčšina bola pre mňa nová. Rozhodne sa oplatí prečítať. Viem si predstaviť, že veľa ľudí informácie z knihy využije, aby "zamachrovali" pred kamarátmi. Čo videl pes ponúka výber 19 esejí z publicistickej tvorby Malcolma Gladwela. Niektoré príbehy zaujmú viac, iné menej. Rozhodne sa však oplatí prečítať. Vzhľadom na dĺžku esejí je vhodná aj na cestovanie vo vlaku, či v MHD. P.S od A. Geislerovej je po designovej stránke zberateľský kúsok. Prečo vlastne v knihách pre dospelých nie sú ilustrácie? Design prinúti knihu otvoriť aj sviatočných čitateľov. Knihu som začala čítať len nedávno. Zatiaľ môžem povedať, že príbehy sú kratšie, zábavné, no ilustrácie a celkový vzhľad rozhodne vedú.



Z kategórie sci-fi a fantasy stojí za zmienku trojdielna séria Metro od Dmitryho Glukhovskeho. Podľa opisu sa dej odohráva v moskovskom metre. Ľudia nevychádzajú na povrch, lebo Zem je zničená jadrovým výbuchom. Kritici knihu označujú aj ako filozofický triler. Rozhodne to nebude kniha pre každého, ja sa však určite chystám minimálne na prvý diel. Treba si rozširovať obzory. Ready player one od Clina Ernsta sa odohráva v budúcnosti. Zem je zničená a ľudia trávia čas vo virtuálnej realite, v hre OASIS. Hlavný hrdina sa snaží rozlúštiť hádanky skryté v hre.  Vyriešenie hádanky by malo mať dosah aj na skutočný svet. Mohlo by to byť niečo pre fanúšikov Matrixu, takže táto kniha už čaká na poličke na svoje prečítanie. Stopárov sprievodca galaxiou - kompletné vydanie päťdielnej kultovej trilógie od Adamsa Douglasa zrejme tiež nebude pre každého, napokon ako aj celá kategória kníh scifi a fantasy. O tejto knihe sa píše, že je najvtipnejšou sci-fi sériou na svete. Kritici ju odporúčajú najmä čitateľom, ktorí majú britský zmysel pre humor.


Náučná literatúra či životopisy vždy spestria domácu knižnicu a človek sa k nim môže vrátiť aj po čase. Tu ma zaujal Elon Musk, ktorého často označujú ako modernú kombináciu Edisona, Forda, Hughesa a Jobsa. Elon Muska stojí za spoločnosťami PayPal, Tesla Motors, SpaceX a SolarCity. Určite zaujme tých, ktorí maju radi svet technológií. Súkromný život molekúl od Petra Szolcányiho sa snaží spopularizovať chémiu vtipnou formou. Čitateľ sa môže dozvedieť informácie o palivách, drahokamoch, liekoch, dopingu a pod. Chémia mi nikdy nebola blízka, ale na prelistovanie vyzerá určite zaujímavo. Káva na každý deň od Anette Moldvaer približuje históriu pestovania kávy,  druhy kávy a tiež v nej nájdeme návody na prípravu rôznych káv. Milovníci kávy sa určite takémuto darčeku potešia.

Ak sa chcete v tomto predvianočnom čase vyhnúť preplneným kníhkupectvám v obchodných centrách, možno by stálo za to, zájsť do menších kníhkupectiev v bočných uličkách. To obrovské kníhkupectvo, ktoré je v každom nákupnom centre si ani nevšimne, že ste nenakúpili u nich a naopak to maličké v bočnej uličke vďaka novým zákazníkom nezatvoria.
 
Inšpirovali ste sa niektorou knihou? Prípadne môžete do komentárov napísať vaše tipy na knižky.

Komentáre

  1. Knihy sú pre mňa už taký overený darček pre manžela, lebo ten je najväčší knihomoľ, akého som doteraz stretla. Keď sa ku mne sťahoval, tak najviac som sa desila kníh, ktoré s ním prišli :D
    Je dosť vyberavý, ale viem, že ho vždy poteší dobré scifi, Kingovka či komiks. Tento rok sme sa dohodli, že si knihy navzájom nekúpime, lebo obom sa nám prehýbajú poličky ešte neprečítaných. Ja som však robila objednávku mamke a nakoniec som si kúpila aj pre seba Dievča vo vlaku. Paradoxne, zaujal ma trailer filmu a vždy si radšej ako prvú prečítam knihu a až potom pozerám film. No a samozrejme, pribudli aj nejaké odborné :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pri dievcati vo vlaku ma tiez zaujal trailer. Knihu mam nachystanu na citanie pocas dni volna, tak uvidime ci zaujme. Detektivky nie su moja salka kavy, ale mozno nakoniec prekvapi. :-)

      Odstrániť
  2. Veľmi dobrý článok, teraz pred Vianocami sa fakt hodí. Ja knihy čítam veľmi rada a po Kóde 7 som sa už dlhší čas obzerala, aj kvôli autorovi ak mám byť úprimná, Banášovcov považujem za vcelku inteligentných ľudí, ktorí nie sú len takí tuctoví a majú nadhľad. No a Metro som čítala, nečítalo sa mi nejako extra pútavo, ale bolo to dobré v tom, že to bolo niečo fakt nové a kniha ma vedela neskutočne prekvapiť, vždy sa tam niečo zomlelo, no treba sa pripraviť na realitu a tou je umieranie postáv. Môj kamarát túto trilógiu miluje a vlastne vďaka nemu som sa k Metru dostala aj ja, zatiaľ mám za sebou len prvý diel, no ten je vraj najnudnejší tak uvidíme čo to bude ďalej. Mňa ešte zaujala kniha Ako sa nestať pacientom.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Metro ma zaujalo vdaka Tvojej recenzii. Ako sa nestat pacientom prelistujem aspon v knihkupectve.

      Odstrániť
  3. Moc pěkný výběr. Dobu jedovou doporučuji, kudy chodím a hodně mě zaujaly i Sladkosti bez výčitek. Protože sladké miluju, ale rafinovanému cukru se zároveň snažím vyhýbat. A P.S. jsem koupila mamce k Vánocům, tak snad se bude líbit :) Jinak přeji krásné Vánoce plné pohody! :)

    MŮJ BIO SVĚT

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

♥ ĎAKUJEM ZA KOMENTÁR ♥

Obľúbené príspevky