24. apríla 2018

Knižná recenzia | Pôvod

Na vydanie ďalšieho príbehu z pera Dana Browna som čakala priam netrpezlivo. Čas som si síce krátila Kódmi Jozefa Banáša, či Padlým anjelom Daniela Silvu, no hoci ide o podobný žáner, Dan Brown to skrátka nie je. Elektronickú podobu knihy Pôvod som v čítačke mala vari od jeho vydania, no čítať som ju začala až teraz. Vedela som, že ak sa začítam, neprestanem až kým sa nedostanem k samému koncu. Čakala som teda, kým budem mať dostatok času, aby som si knihu mohla vychutnať bez zbytočných prerušení. Ten čas prišiel a knihu som prečítala za presne dva dni. Stálo to za to.
V príbehu sa znovu stretávame s profesorom Róbertom Langdonom. Motívom celej knihy je vysvetlenie filozofickej otázky odkiaľ človek pochádza a kam smeruje. Tento problém mal rozlúštiť vedec, ktorého paradoxne zastrelia tesne pred zverejnením objavu. A tak znovu všetko zostáva na profesorovi Langdonovi. Dej sa odohráva najmä v Španielsku, no v knihe zablúdime i do Budapešti, či na Blízky východ. Keď sa medzi historické fakty a umelecké diela primieša ešte i umelá inteligencia, o zápletku je postarané. Čo ma však prekvapilo je záver knihy. Ani nie tak rozuzlením, ako skôr stratou záujmu. Približne v troch štvrtinách knihy sa dozvieme, čo obsahovala prezentácia o pôvode človeka, no a od tohto okamihu som už knihu dočítavala len z povinností. Možno by bolo zaujímavejšie, ak by otázka o pôvode a smerovaní človeka zostala neodhalená. Zostalo by to na našej fantázií. Celkový dojem z knihy však zostáva i tak výborný. Na Brownových knihách mám rada i to, že motivujú k návšteve miest, v ktorých sa odohráva dej. Už som si stihla prezrieť židovskú štvrť v Budapešti, ktorá sa v knihe spomína a možno sa raz podarí navštíviť i španielske mestečko Bilbau.

Aký dojem vo vás zanechala kniha Pôvod? Cestovali ste niekedy po stopách príbehov z pera Dana Browna?